7.3.18

EL NOU CONTRACTE DE NETEJA, UNA ALTRA OPORTUNITAT PERDUDA?


La setmana passada, de pressa i corrents, després de gairebé 3 anys de tenir el contracte de la neteja viària caducat, el govern municipal de Tortosa aprovava l’inici del procediment del projecte d’explotació del nou contracte afegint-hi també el de recollida i gestió de residus sòlids urbans. En primer lloc m’agradaria dir  que el fet d’aprovar-se en un ple extraordinari pocs dies després que la Sra. Roigé hagi estat investida alcaldessa, respon a un fet deliberadament calculat retardant aquesta aprovació per interessos personals i electorals. L’aprovació s’ha retardat només pensant amb aquest fi, això sí, deixant Tortosa bruta durant més temps amb les afectacions que això comporta per al comerç i la ciutadania que porta anys veient com la ciutat està bruta tot i la negació per activa i passiva del govern municipal. Una altra vegada s’arriba tard.

Tanmateix, més enllà d’aquesta actitud pròpia del partidisme, dels qui confonen els seus interessos personals amb els de la ciutat, volia fer tres consideracions inicials sobre aquest gran contracte que serà vigent per als propers 10 anys tenint una afectació per a 3 mandats i amb una valoració econòmica d’uns 27 milions d’euros. No estem parlant, doncs, de poca cosa, tenint en compte que és el contracte més important del nostre Ajuntament tant en el temps com en la quantitat a pagar.
La primera d’aquestes consideracions és la forma en què s’ha gestat aquest contracte. Malauradament, com és habitual en aquest govern, s’ha fet sense cap tipus de diàleg i negociació amb l’oposició. Des de Movem Tortosa hem reclamat per escrit i en comissió durant aquests 3 anys informació sobre el mateix per poder analitzar, fer aportacions i que d’aquesta forma pogués sorgir un sistema consensuat. Aquesta informació mai ha estat donada pel govern, només a 3 dies del dictamen del mateix, impedint d’aquesta forma qualsevol possibilitat de participació. Les formes de la Sra. Roigé continuen essent igual que les del seu predecessor, però amb les presses electorals davant els comicis del 2019.

D’altra banda, un segon element a destacar és el fet que el govern ha decidit tornar a externalitzar aquest servei, donant la gestió a una empresa privada. Això ho ha fet, però, sense haver realitzat cap estudi econòmic i jurídic previ per avaluar i comparar la possibilitat de recuperar la gestió directa, guanyant sobirania local, tal i com vam reclamar el novembre del 2016 des de Movem Tortosa amb una moció que fou rebutjada. Tant difícil era encarregar un estudi per avaluar aquesta possibilitat? Cal recordar que  actualment el debat polític al país, pel que fa als Ajuntaments, està instal·lat en la remunicipalització d’aquest tipus de serveis. Diversos informes del Tribunal de Comptes afirmen categòricament que externalitzar aquests serveis poden significar un sobrecost d’entre el 27% i el 53% atès que les empreses privades, normalment multinacionals, legítimament busquen el seu benefici econòmic i no ho fan per caritat. Castelldefels i Calafell són els exemples més recents de remunicipalització de la neteja, els quals estalviaran milions d’euros públics durant la propera dècada. A Tortosa, però, ni tant sols s’ha volgut fer un estudi per avaluar i comparar el que representaria cada model. El més preocupant de tot, però és que això s’ha fet amb la complicitat d’ERC, que a Tortosa continua sotmesa a les tesis convergents.

Finalment, l’altre element que ens preocupa és el tema del reciclatge. Cal recordar que Tortosa només recicla un 24% de la brossa i dels residus que produeix. Aquesta xifra és la més baixa de l’Ebre però també està molt per sota de les ciutats de la mateixa grandària a nivell del país. En aquest sentit, per a que un sistema de reciclatge funcioni el què cal és la participació efectiva de la ciutadania, i per tant, caldria codecidir el model amb la mateixa gent que n’ha de fer ús.  Avui dia moltes ciutats estan implantant moltes innovacions sobre aquest procés, com el porta a porta i molts altres elements, que al contracte de Tortosa brillen per la seua absència. De fet, no s’ha realitzat cap pla de participació públic i transparent per poder debatre amb la ciutadania quin era el millor model. Recordem que en els propers anys haurem d’arribar al 60% de reciclatge seguint les normatives europees i sinó ho fem en sortirem penalitzats econòmicament. El medi ambient és present  i futur.

Per tot plegat, i tenint en compte la importància d’aquest contracte, Movem Tortosa hem hagut de denunciar públicament tots aquests elements. La ciutat l’hem de construir entre tots i més encara si parlem de qüestions tant transcendentals per al dia a dia de la ciutadania que afectaran, a més,  pressupostàriament l’Ajuntament en els propers 10 anys. Cal analitzar totes les possibilitats, innovar, fer debats reals amb totes les sensibilitats de la ciutat i amb tota la gent. Aquest és el model de governança del futur, res a veure amb el caciquisme que alguns practiquen encara en el present tot i els intents de maquillatge constant.  Només així podem avançar i progressar com ho fan les altres ciutats del país. Només així, amb la suma de tots i totes, tindrem el futur que ens mereixem. Només així deixarem de fer les coses tard i malament.