22.10.07

EL TEMPS ENS HA DONAT LA RAÓ


És impactant tot el què està passant al voltant de la xarxa ferroviària de Catalunya. Avui mateix he trigat tres hores en venir des de Barcelona a Tortosa. I més decebedor és quan ahir arribava amb només una hora i mitja des de Màlaga fins a Barcelona, ambdós ciutats separades per més de mil quilòmetres.

La ciutadania s’està queixant i amb raó. No entenen com a principis del segle XXI passin aquestes coses a casa nostra. Des d’Iniciativa, però, tenim ben clar el què està succeint ara i per què. Farà uns anys quan governava el PP amb CiU tant a l’estat com a la Generalitat es va prioritzar l’arribada de l’alta velocitat a Barcelona. La nostra formació política fou gairebé la única que s’hi va mostrar en contra. Altres formacions polítiques dubtaven, i algunes com el PSC-PSOE, s’hi mostraven, des de l’oposició, totalment a favor pel “progrés que representaria per Catalunya”.

És evident que quan des d’ICV dèiem que no a l’AVE ho fèiem per diferents motius. Dèiem que no fins que la xarxa bàsica de trens, la de rodalies i regionals, estigués en un estat òptim des del punt de vista d’horaris, serveis i qualitat. Bàsicament, fèiem aquesta aposta perquè precisament la immensa majoria de la població utilitza aquests serveis, i l’AVE, encara no creat n’era un de nou. Per què crear un servei nou abans que tinguem una mínima qualitat i garantia amb els serveis existents?

Recordo com si fos ara una manifestació que vàrem celebrar a Lleida demanant que abans d’inaugurar l’AVE s’arreglés tota la xarxa bàsica catalana, i com molts sectors polítics –alguns que ara estan a l’oposició i al govern- ens van acusar de renunciar al creixement, al progrés, etc. Per això, ara, quan cada dia “peta” aquesta xarxa per un motiu o un altre, el temps ens dóna la raó. I per això, cada dia, i amb raó, la ciutadania s’enfada i al•lucina amb tot el que està succeint.

També cal dir que molts ebrencs i ebrenques pensaven que aquest debat de l’AVE no anava amb el nostre territori. Res més lluny de la realitat: ara en paguem les conseqüències directes perquè estem connectats i formem part d’aquesta xarxa bàsica catalana, deixada de la mà de déu, per a fer la inversió d’una alta velocitat que passa de llarg de casa nostra. I a més, quan aquesta xarxa bàsica es posa en dubte davant dels greus problemes que pateix, la repercussió mediàtica és per a Barcelona i les rodalies, deixant fora del debat i en segon terme els ciutadans de les Terres de l'Ebre, Reus o Figueres. Per tant, hem perdut el doble.

Seria hora que demanéssim, i així ho hem fet des d’ICV, posar seny. Avançar i progressar adequadament, potser de manera més lenta i diferent, però amb més fermesa i respecte per a les persones. Si es comencen les cases per la teulada passa el què passa. I sobretot, des d’un punt de vista territorial, entendre i tenir ben clar que si les Terres de l’Ebre, pels habitants que tenim, som bones per donar tanta energia al conjunt de Catalunya, aquesta també ens ha de discriminar positivament amb la millora de les nostres comunicacions ferroviàries, tant les internes -que són inexistents- com les que ens uneixen amb la resta del país.

2 comentaris:

Gustau Moreno ha dit...

L'alcalde del Prat de Llobregat també diu "no" a l'alta velocitat?

________________________________ ha dit...

Gustau,

ICV no està en contra de l'alta velocitat. Estem a favor de una xarxa de rodalies adequada al segle XXI, i després, ja parlarem de l'alta velocitat.

L'alcalde del Prat, d'ICV, també defensa aquesta prioritat, però davant de la imminent arribada del tren a la seua ciutat ha defensat els interessos del seu municipi ja que no pot ser aliè a la realitat.